Het maken van een pakkende en succesvolle vlog is een interessante vorm van video maken voor ondernemers. Bij vloggen is de inhoud namelijk belangrijker dan de vorm. Daarom is het interessant om als ondernemer te kijken of vloggen iets voor jou kan betekenen. Zolang je waardevolle of leuk verhaal kan delen kan je kiezen voor een blog of een vlog. Vloggen is heel persoonlijk en geeft een snelle kijk in jouw leven en dus bedrijf. Wedden dat de vlog beter bekeken wordt? Dit komt omdat mensen liever kijken dan lezen.
Vloggen bestaat al sinds 2002 dus inmiddels al vijftien jaar! Het nieuwe vloggen 2.0 zitten wel al vol in. De vlog is in deze periode dan ook behoorlijk veranderd. Er zijn wel een aantal zaken die eigenlijk niet kunnen ontbreken in een pakkende en daarmee ook succesvolle en veel bekeken vlog.
Hier zijn 6 belangrijke tips om een moderne en pakkende vlog te maken.
Wat is een vlogger?
Maar wat is een vlogger nu eigenlijk precies. Volgens Wikipedia is een vlogger het volgende:
“Een vlogger of vlogster is iemand die zijn of haar dagelijkse leven filmt en de filmpjes vervolgens deelt op internet. De filmpjes worden meestal geplaatst op social-media of op YouTube.”
Vloggen is heel erg populair. En het lijkt door iedereen gedaan te worden. Dit is niet zo gek want het kan bijzonder interessant zijn om je als bedrijf of als ondernemer bekend te maken. Populaire vloggers kunnen behoorlijk wat geld verdienen aan hun filmpjes. Er zijn op YouTube al veel vooral bekende buitenlandse maar ook nederlandse vloggers die door grote groepen mensen gevolgd worden.
Ondernemers hebben vaak veel ideeën bij het willen gebruiken van video voor hun bedrijf. Al snel wordt dan ook gekeken naar het maken van een vlog. Dit omdat de bereikbaarheid naar een groot publiek makkelijker is dan een bedrijfsfilm. Als ondernemer heb je er minder belang bij om een bekende YouTuber te worden (alhoewel…) maar wel om jouw producten en diensten op een leuke manier bij jouw doelgroep onder de aandacht te brengen. Het is zodoende toch eigenlijk ‘what you see is what you get.’ Bovendien is een vlog gemakkelijker om te maken dan een bedrijfsfilm en soms ook zelfs geloofwaardiger dan een gelikte bedrijfsfilm.
De kwaliteit van het filmmateriaal is meestal namelijk ondergeschikt aan de inhoud van een blog. Dat maakt een vlog makkelijker te maken. Tegelijkertijd moet een vlog wel inhoudelijk interessant zijn. Dat is vrijwel het enige waar het om gaat. De echt goede vlogs zijn dan ook inhoudelijk erg goed en onderscheiden zich van de rest met alle ‘views’ die dat met zich meebrengt. Het is leuk erop in te gaan hoe je een goede vlog maakt.
Hoe maak je een goede vlog?
Ik zag onlangs in een Adobe Live Event een tweetal vloggers uitleggen hoe zij dat doen. Zij waren als experts uitgenodigd om dit laten zien. De focus lag bij dit live event op software. En alle mogelijkheden van de Adobe CC software.
Bekijk ook dit blog over video montage software.
Welke video montage software heb ik nodig?
Ik had er ‘mixed feelings’ over omdat ik er aan de ene kant best enthousiast van werd en aan de andere kant deden ze het zo gemakkelijk doen lijken dat iedereen die er mee zou willen beginnen in no-time zou afhaken. Of later afhaken beter gezegd…. Ze hadden samen een wedstrijd wie het eerste hun blog af zou hebben en met lichtsnelheid waren ze hun vlog aan het monteren. Leuk om te zie als ervaren mediabedrijf, maar helaas zijn ze verder nauwelijks ingegaan op de inhoudelijke kant van vloggen.
Ik wil een beetje inhaken op deze ervaring en daarom een aantal tips geven om met het vloggen te beginnen.
Dus hierbij mijn zes tips voor het maken van interessante vlog video’s
1.Verzin een goed titel of headline
Veel mensen zullen niet eens klikken op een video als de titel daarvan niet aanspreekt. Je zal dus met een ouderwetse tekst moeten beginnen met dit soort video’s. Vandaar ook dat je zeer veel titels ziet als top10 van … enz. Dit soort lijstjes blijven altijd tot de verbeelding spreken bij mensen en zijn tegelijk ook vaak leerzaam en effectief. In korte tijd leer je een aantal zaken. Je kan bijvoorbeeld ook een oplossing geven voor een probleem.
De titel moet “DE’ trekpleister zijn (onder andere, zie het volgende punt) van de video. Het moet uitdagen, verwarring oproepen en vooral nieuwsgierigheid wekken. Of op zijn minst iets leerzaams bevatten.
Dus probeer de standaard suffe titel dus te vermijden en zoek iets wat onderscheidt maakt van de rest. Dit is overigens best lastig.
2.Gebruik een goede en mooie thumbnail
De volgende tip gaat over een visueel aspect. Dat is de thumbnail. Dit is de eerste representatieve indruk van jouw video en vooral ook over de inhoud van jouw video. Je kunt je voorstellen dat het best lastig is om een frame uit de video te halen die illustrerend is voor jouw hele video. Dit is overigens wel kunst.
De thumbnail wordt vooral ook gebruikt nieuwsgierigheid te creëren(zie boven) Een mooie en goede thumbnail is zeker wat You Tube betreft een belangrijk en essentieel onderdeel geworden. Dit omdat er zoveel video’s zijn op You Tube dat het nodig is je te onderscheiden. De thumbnail is een onderdeel daarvan
Het daadwerkelijk maken van een thumbnail is makkelijk en niet makkelijk tegelijk. De simpele manier is het platform dit laten doen voor je. You Tube genereerd zelf tien thumbnails voor je als je een video upload waar je uit kan kiezen. Deze ‘frames’ worden random gekozen en zijn vaak niet de meest flatterende foto’s. Zeker aangezien je een blog maakt waarin jij nogal vaak in beeld bent, is de kans groot dat je daar met een gek gezicht op komt te staan. Dat is niet leuk, zeker niet mooi en al helemaal niet functioneel!
Zelf maken is dus de beste optie eigenlijk. Je kan zelf met software een frame exporteren van je video en deze gebruiken. Nog beter is deze te bewerken met een titel zodat meteen duidelijk is voor mensen wat ze kunnen of willen zien. Dit zelf maken vraagt wat photoshopkennis. Of soortgelijke software.
Inmiddels zijn er ook online oplossingen hiervoor zoals canva.com
3. Probeer te informeren (en verrassen)
De leukste vlogs die ik ken zijn eigenlijk altijd verrassend of erg interessant of liefst beiden. Ik heb vlogs gezien die zo’n pakkende titel hadden dat ik deze ben gaan bekijken maar waarin ik pas de laatste seconde een simpel antwoord kreeg op de vraag die de vlog opriep. Ik zat hier zeker tien minuten op te wachten 😉 Je zou kunnen zeggen dat het eigenlijk teleurstellend was. Maar toegegeven het was toch verrassend!
En dat is ook een beetje hoe je een blog zou moeten maken.
Een vlog kan, in zijn zuiverste vorm, goed worden vergeleken met een persoonlijk journaal met video als het belangrijkste medium. Een videodagboek. De auditieve vorm van een vlog is een podcast.
4. Bepaal wat je wil delen en waarom
Er zijn zoals ik het een beetje ervaar drie criteria om uit kiezen je je jezelf deelt voor een vlog
- BTS (behind-the-screen).
Een van mijn favoriete type video’s is het zien van BTS van films. En hoe deze tot stand komen en gemaakt zijn. Ik sta altijd nog steeds met mijn ogen te knipperen als ik zie wat er voor nodig is om een film te maken; ik vind het zo knap eigenlijk. Natuurlijk is het tegelijkertijd ook fascinerend om een glimp daarvan te kunnen zien.
Binnen jouw expertise is het dus ook interessant om dit soort materie toonbaar te maken. Hoe komen dingen tot stand, hoe worden dingen gemaakt of wat waren de moeilijke momenten van het event wat je organiseert.
Je kan hier een persoonlijke kant laten zien, maar ook een ervaring.
- Proces of expertise
Je hebt bijvoorbeeld een ervaring opgedaan als ondernemer of het is inspiratie geweest om hierin ondernemer te gaan worden. Je bent geen expert maar je laat je proces zien aan anderen. Je hoeft niet perse expert te zijn in je vakgebied. Daarentegen is het interessant om te zien dat dit wel heel snel kan gebeuren en dat dit proces wat je doormaakt juist door anderen gewaardeerd wordt.
- Expert status
Maak content waaruit blijkt dat je expert ben. Een vlog is een erg geschikt medium om te laten zien dat je expert bent en waarom mensen bij jou moeten aankloppen voor een dienst of product.
5. Zorg voor een verhaallijn
Ook al ben je nogal vrij in een vlog hoe je een video brengt. Je kunt alle kanten op, zo lijkt het. Toch is het hebben van een duidelijke verhaallijn of ‘point of interest’ waar je naar toe werkt een belangrijk onderdeel.
Alleen maar volgen en losse onderwerpen aandragen in de video, zorgen al snel voor een saaie video. Dit vraagt al snel om een goede montage om dit te doorbreken. Het hebben van verhaallijn geeft je als kijker houvast om te kijken waar het onderwerp over gaat.
Een film heeft over het algemeen altijd een begin, midden en eind. Je zal altijd een eind moeten hebben, maar je kan met een vlog nog meer spelen met wat ertussen te zien is.
6. De moderne vlog (vlog 2.0)
Voor de gemiddeld net startende ondernemer die met vloggen begint zijn de volgende zaken misschien wat overdreven maar mocht je al verder zijn, er zijn wat ontwikkelingen in vloggosphere waar je rekening mee kan houden
- Kleur gebruik
Kleurcorrectie is de laatste jaren populair geworden en toegankelijk. Iets wat alleen, en nog niet eens sinds lange tijd, alleen voor films gebruikt werd.
Nu is dit zelfs voor vloggen relevant. Het gebruiken van warme kleuren en tinten is belangrijk om niet ‘koud’ te voelen door de kijker. Lijkt apart maar dit soort zaken worden bewust toegepast in commercial en film dus waarom niet in jouw vlog.
- De lengte van de vlog
Apart genoeg is het nu interesant om juist lange vlogs te maken. Zeker 10 minuten. Mensen willen veel van je zien en dit wordt positief gewaardeerd door You Tube bijvoorbeeld.
- Continuiteit doorbreken met montage
De montage van je vlog is een belangrijke tool om je vlog zo in elkaar te zetten dat deze (de eerder vermelde) verrassing ook heeft. Soms betekend dat zinnen wegknippen en op onverwachte momenten naar iets anders gaan zodat de kijker naar meer verlangd. Zie het maar als een Netflix aflevering/serie die je niet kan afkijken. Dan ga je ook serieus verlangen om juist dan meer te willen zien. Ik zie dit als uitstapjes uit de verhaallijn…
Uiteraard kan je veel al doen met het bedenken en de opname zelf maar onderschat dus niet de kracht van een goede montage.
- Mooie beelden.
Ook al spreek ik dat in de basis tegen. Toch zijn de de laatste generatie vlogs ook vooral heel erg mooi. Er wordt vaak met erg goede camera’s gefilmd en een filmische ervaring doet zeker ook wat voor de totale kijkervaring.
Ik bespaar je de voorbeelden van top vloggers met miljoenen kijkers. De lat ligt dan meteen veel te hoog. Belangrijkste is je eigen vorm en zelf erin te stoppen en liefst zo min mogelijk van anderen te blijven kopierën. Alhoewel dit wel een startpunt kan zijn. Alles is toch een remix tegenwoordig…
Hiermee wil ik niet zeggen dat je dit ook moet doen. Wel adviseer ik eens wat anders te doen dat een standaard pratend hoofd in beeld. Je vertelt je verhaal, maar het is ook ‘video’. Mensen willen vooral ook wat te ‘zien’ hebben. Een kijker wil ervaren, met je meekijken in jouw leven.
Door meer te laten zien en ook je verhaal te vertellen zal je uiteindelijk meer resultaat krijgen en viewers.
- Doorklikken/ doorklik rate
Als vlogger is het ook erg interessant als mensen niet 1 blog van je bekijken maar een hele serie. De doorklikfactor is nu ook interessant en juist het wegklikken werd negatief gewaardeerd door You Tube.
Nog meer reden dus om je titels in orde te hebben en constant pakkende goede vlogs te maken. Dat is nog best een kunst 😉
Afsluiting
Vloggen is een fantastisch manier om met filmen te beginnen. Het vloggen maakt het filmen een stuk toegankelijker en je kunt er snel mee beginnen. Marketing anno 2017 bestaat vooral uit veel meer persoonlijk contact. Vloggen is bij uitstek geschikt voor een zeer persoonlijke kijk in jouw leven en natuurlijk jouw ondernemersbestaan. Ik hoop dat je hiermee een succevolle vlog kan maken.
Succes met filmen
Wil je toch wat voorbeelden hebben van vlogs/You Tube video’s die ik heel erg goed of mooi vind. Stuur een mail of schrijf een comment.
Derick
op 15 Jun 2019content creëren
op 13 Nov 2019henk
op 21 Feb 2020Edwin
op 02 Sep 2020DavidNeifs
op 14 Aug 2021