Top 10 basic tips voor je gaat filmen met je smartphone
Top 10 basic tips voor je gaat filmen met je smartphone

Top 10 basic tips voor je gaat filmen met je smartphone

Het lijkt overdreven, maar voordat je ook maar begint met filmen, is het handig om echt even de basics te checken. Ik bedoel in dit geval nog even niet de accessoires en andere hulpmiddelen, maar letterlijk je smartphone zelf. Een aantal punten geldt ook voor een HD-camera.

Niets is vervelender als je wil beginnen (of erger: al op locatie bent) en ontdekt dat je zaken vergeten bent.

 

Dus hier een top 10-lijst van basiszaken waar je op moet letten.

 

1. Smartphone aanwezig en bij je?
Bijna flauw en héél basic, maar heb je je smartphone of camera wel bij je? Ondanks dat het bijna onvoorstelbaar is in deze tijd, kan je zo druk bezig zijn met allerlei andere zaken dat je dit essentiële apparaat vergeet.

2. Is de camera opgeladen?
Is de camera of smartphone volledig opgeladen? Heb je extra batterijen of een battery pack bij je?

3. Hoeveel opslagruimte heb je nog op je smartphone beschikbaar?
Video neemt veel ruimte in beslag. Denk al gauw aan 10 GB per uur. Dit is afhankelijk van de kwaliteit van je video en je instellingen. Zeker als je een app als Filmic Pro gebruikt en in hoge kwaliteit gaat filmen, wordt de behoefte aan extra ruimte nog groter.

Kun je opslagruimte vrijmaken?

Op een Android-smartphone als Samsung kun je eventueel een extra MicroSD-kaart gebruiken. Op een iPhone kan dat niet en dan moet je ruimte vrijmaken door materiaal te deleten. Een makkelijke tool hiervoor is de Fotolader app. Hiermee krijg je heel eenvoudig toegang tot je fotolibrary (foto en video’s). Deze nemen vaak de meeste ruimte in beslag.

4. Maak een back-up van je smartphone of (micro)SD-kaart.
Maak een back-up van je smartphone of (micro)SD-kaart. Mocht je op locatie gaan filmen, dan kan het geen kwaad eerst een back-up te maken van je camera. Mocht deze kwijtraken of stuk gaan, dan heb je al je data (en apps) van je telefoon nog wel. Je zal niet de eerste zijn die tegen zo’n probleem aanloopt.

5. Staan alle apps op je smartphone?
Staan de apps die je wil gebruiken op je telefoon. En werken ze goed?
Het kan gebeuren dat je net je iPhone een update hebt gegeven en dat daarna sommige apps niet meer werken, niet gesynchroniseerd zijn of zelfs verwijderd blijken te zijn.

Overigens is het nooit handig je computer of smartphone te updaten als je bedrijfskritische zaken moet doen. Het oplossen van update-problemen is erg tijdsintensief. Als je ze al kan oplossen…

6. Werken de apps zoals je had verwacht?
Het lijkt een beetje op het vorige punt, maar het is toch iets anders. Met het updaten van je smartphone-app kunnen soms grote veranderingen plaatsvinden. Zeker bij grote updates die een compleet nieuwe look en feel hebben. Soms is deze zodanig gewijzigd, dat je niet meer blindelings weet hoe de app werkt.

Ik heb dit té vaak meegemaakt. Ik vind lang niet altijd dat updates een verbetering betekenen. Soms werkt de app minder intuïtief, ondanks de verwachting of toezegging dat alles beter wordt.

7. Heb je alternatieve apps geïnstalleerd die je nodig kunt hebben?
Mogelijk gebruik je de smartphone ook voor ander zaken dan video. Bijvoorbeeld voor teksten. Deze heb je misschien in Dropbox of op Google Drive staan. Heb je toegang tot deze apps? Kun je inloggen en kun je je notities bekijken als je op locatie bent?

Ik heb bijvoorbeeld niet altijd aanstaan dat een app mijn wachtwoord onthoudt. Dus moet ik dat apart meenemen. In mijn notitie-app bijvoorbeeld.

8. Wil je meteen uploaden of de video online gaan zetten?
Heb je voldoende data beschikbaar in je mobiele abonnement? Het is de vraag of je überhaupt direct wil uploaden. Een video van 5 minuten kan al snel 250 MB aan data in beslag nemen. Als je deze verstuurt buiten je bundel, dan tikt dat hard aan. Zoals gezegd: video verbruikt veel data en wil je je video of video uploaden, doe dat dan bij voorkeur met je wifi-verbinding.
Als dat niet kan, check je databundel en maak deze groter als dat kan. Er zijn ook losse abonnementen verkrijgbaar, waarin je meer data mag verbruiken of zelfs onbeperkt data mag verbruiken tegen een vast bedrag per maand. Bekijk eens of dat voor jou wenselijk is.

9. Check je proefopnames
Check altijd even een paar proefopnames. Je camera kan stuk zijn of verkeerd ingesteld. Of de lens is heel vies. Overigens is het altijd een goed idee om je lenzen even na te lopen voordat je gaat filmen.

Check of de gemaakte opnames wel écht goed opgenomen zijn. Heb je audio? Hoe ziet je beeld eruit? Heb je bijvoorbeeld met je smartphone per ongeluk horizontaal gefilmd?

10. Maak snel een kopie van je opgenomen materiaal
Ook al is dit een tip die pas na het filmen van toepassing is, ik wil je toch op het hart drukken altijd zo snel mogelijk je opgenomen materiaal op een computer over te zetten of het liefst op een extra externe schijf.

Ik ben erg van de back-ups. In de film- en tv-industrie is het les 1 dat je je materiaal meteen gaat back-uppen nadat de opnames zijn gemaakt. Het gaat daar natuurlijk om gigantische budgetten, maar het principe is hetzelfde. Een dag lang video’s maken die goed en leuk zijn, waar je veel moeite voor hebt gedaan en waar je veel tijd en energie in hebt gestoken… die raak je liever niet kwijt.

Vooral omdat je met een smartphone vaak makkelijk omgaat en mensen over het algemeen veel materiaal deleten van hun telefoon, komt het zeker voor dat je niet meteen je opnames gaat verwerken en vergeet dat je ze nog op je smartphone hebt staan. Je maakt ruimte voor iets anders en je oude opnames zijn weg.

Een app gebruiken (of cardreader met microSD) is de snelste en meest betrouwbare optie. Maar je kan je materiaal ook naar jezelf sturen via WeTransfer. Daarvoor is tegenwoordig ook een app beschikbaar voor iPhone en Android. Hiermee kan je redelijk grote hoeveelheden data (tot 2 GB) versturen.

 

Zo, nu ben je wat de basis betreft gereed om te gaan filmen.

Succes met filmen!

  

Over de schrijver
Reactie plaatsen